måndag 21 juni 2010

Jag tror vi behöver kontinuitet i samhället.

Så här i tider av kronprinsessbröllop satt jag och funderade. Vad är det som gör människor trygga i världen? Är det tron på att vi har en säkrad framtid, där det finns förutsättningar för en dräglig tillvaro? Där vissa givna grundstenar står fast och inte rubbas så långt det är överskådligt?

Jag tror det.

Jag satt och funderade - vad är det som gör bröllopet så intressant egentligen, förutom att det är två kända människor. Principiellt är jag inte rojalist, men jag är inte heller förespråkare för kärnkraft, rent principiellt. Men praktiskt, är det just nu de bästa alternativen. De finns där och borgar för kontinuitet.

Bröllopet är inte intressant, rent ideologiskt. Men det andas stabilitet och kontinuitet i en värld som på många sätt allt fortare förändras, följt av människors omställningar. Visst, det är ett föråldrat sätt att se på människor, men vi har löst det på ett mycket praktiskt sätt. Den formella makten ligger på en demokratisk församling. Men ändå är kungahuset en symbol för staten och och kontinuiteten sedan 1523. Om inget drastiskt händer, så år 2023 har staten Sverige existerat oavbrutet i 500 år och i fred under 216 år. Staten Sverige har funnits oavbrutet i tjugo generationer och sista stora kriget var 1809.

Sedan om det händer något oförutsett, så tror jag att jag lärde mig att den ersättande maktordningen ser ut så här:
Slås statsministern ut, så går vise statsministern in. Skulle vise statsministern ta över och slås ut, så tar talmannan rodret. Skulle talmannen också slås ut, då först är det det kungliga statsöverhuvudet som kan ta över - och då är vi nog mogna för att ta hjälp av en 500årig kontinuitet, tänker jag. Då kommer vi med tacksamhet hälsa ett välkänt ansikte av en symbolisk maktperson, trots republikanska principer...

Har ni hört om något annat land som helt plötsligt fått för sig att -"Nää, nu måste vi få republik" och sen genomfört det? Icke - det har alltid föregåtts av krig eller revolution. Men vi ska alltid börja röra i något som fungerar - "det skulle ju eventuellt kunna bli lite bättre". Det är som när vi rev Stockholms City -"Det kan ju bli lite bättre". Men de städer vi jämförde Stockholm med var jämnade med marken. "Turistkommentarer som "Men Stockholm var väl aldrig bombat?" förekommer när de jämför våra gamla vackra byggnader med glas- och betongmonstren.
Det är väl ganska lätt för envar att se hur kungahuset har anpassat sig och förenat sig med oss i demokratiska grundtankar.

Det vi värderar mest är nog:
Fred, frihet, jämlikhet, mat, värme, framtidstro. Där ingår yttrandefrihet, rörelsefrihet, energiförsörjning, STABILA pensionsystem, JÄMLIKA skolor och JÄMLIK sjukvård för alla och ett kontinuerligt samhälle.

2 kommentarer:

  1. Om det hade gått att Tumma ditt inlägg hade jag gjort det om och om igen. Så klokt och bra, jag satt och nickade instämmande i det du skrev. Ja, vi behöver kontinuitet och stabilitet i en värld som förändras snabbare än en gris blinkar.

    SvaraRadera
  2. Som sagt inte royalist, men det finns ingen praktisk orsak att byta..

    SvaraRadera