söndag 13 juni 2010

Jag klarar inte det här... del 2

Alla vet hur det fungerar. Efter en viss ålder så är man inte längre värd något på arbetsmarknaden. Det bara är så. Ändå ska då Arbetsförnedringen och A-kassa tvinga en äldre person till att underkasta sig en massa icke relevanta rutiner som alla vet inte tjänar någonting till. Där sitter en yngre person vars utbildning jag har varit med om att betala och ska tala om för mig vad jag ska göra efter 35 års kontinuerligt arbete varav femton som företagare och arbetsgivare.

Jag blir så djävla trött och nedstämd i ena stunden. I andra stunden tänker jag att jag klarar mig nog utan dem på något sätt. Fast, jag har faktiskt bidragit med ett antal miljoner till att bygga det här samhället och när jag efter detta vill ha något tillbaka så möter jag förödmjukelse. De bara dränerar mig på energin jag lyckas uppbringa...

Det är antagligen just det som gör att människor är benägna att undanhålla skatt. När det går bra ska samhället vara först och sist med att ta åt sig frukterna av individens arbete. När det går dåligt så är de först med att ta åt sig resterna. Sen är man så ensam, så ensam och värdelös...

2 kommentarer:

  1. Som f.d. riksanställd och f.d. kommunalanställd förstår jag inte hur folk i offentlig sektor så gärna glömmer vilka det är som betalar deras lön: skattebetalarna.

    Som privat-anställd glömmer man det f*n aldrig: det är kunderna som pröjsar kalaset och man ler. Snällt.

    SvaraRadera
  2. Nej och med 25 år av utbildning och arbete med kundvård, ter det sig än värre. Har för övrigt börjat som utbildare och säljare inom det området sedan igår... Nu var det en kille på AF som tipsade om en annan med samma tankar, så vi slog oss ihop. Så en eller annan ljuspunkt finns det ju.

    Skulle vilja vända upp och ned på AF's organisation, plocka ned det i småbitar och sätta ihop det igen. Först då kan det göra skäl för sitt riktiga namn. Stötta och bygga människors egna starka drivkrafter, (alla har det) så att de verkligen förmedlar, ger råd om utbildning och ger kraft istället för förbruka.

    Annars är det mest en styrande och kontrollerande byrokratisk förbrukare.

    SvaraRadera