söndag 1 november 2009

Kompetensutveckling på landsorten.

På sängkanten sitter en patient när sköterskan kommer in i salen på ett sjukhus i Dalarna.
" Jag känner mig så orolig inför operationen, så jag kan inte sova" säger den medelålders patienten och tittar olyckligt på sköterskan som återställer larmet innanför dörren.
"Det går säkert bra. Klaffoperationer gör man överallt numera. Det är en bra läkare också. Jag känner honom från byn. Det är sjukhusdirektörens svåger,förstår du. Sjukhusdirektörn är min syster och hon och läkaren har ju samma farmor och farfar vet du. Så det är en trevlig och bra karl. Han var ju styckmästare på slakteriet innan och är väldigt duktig. Det är ju bättre än de där stockholmarna som kommer hit och som man inte vet vad det är för några."
"Jamen, då så, då känner jag mig trygg. jag somnar nog utan tablett.

2 kommentarer: