onsdag 25 november 2009

Tron på visioner som drivkraft

Det är ju alldeles uppenbart att Koenigsegg har haft en ganska säker affärsplan med det nu avbrutna köpet av SAAB. Killen har drivkraften och vill någonting. Historien är full av sådana - Nobel, Ericsson, De Laval m.fl.
Jag satt och såg på programmet om Koenigsegg och noterade speciellt hans omdöme om SAABs historia. Historien som en biltillverkare ursprungen från flygplanstillverkningen med djärva nya innovationer och okonventionella lösningar. Min tolkning av hans uttalanden var att det var detta som gjorde SAAB så intressant - inte GMs idéer om en biltillverkare bland andra.
För - det var när SAAB lämnade sin unika nisch som det började gå sämre. Genom sin tradition som lite mer innovativ, skulle man möta en allt mer turbulent marknad med miljökrav genom nytänkande - det var så jag tolkade det hela. Vi har dessutom genom vår existerande industri en hög kunskapsnivå runt elektrisk framdrivning av fordon.
Men så har vi fega politiska bromsklossar som inte tar till sig och förstår annat än hur man snackar skit och frånsäger sig allt som kan tänkas riskera att rubba den egna positionen - typ Maud Olofsson.En viss teknisk insikt skulle ju då krävas för att förstå. Nu är det väl så att alla som vet vilket håll man vrider för att lossa en glödlampa är suspekta teknokrater som inte går att lita på. Då törs man inte ta snabba beslut och det måste förhalas tills möjligheter dör.
Gör vi oss dessutom av med besvärliga innovatörer och sänker nivån på den allmänna kunskapen genom att krossa Komvux och låta bara de mest bemedlades barn gå vidare till högre utbildningar - ja då kan vi säkert bli konkurrenskraftiga inom mattknytning för hand och manuell gemböjning.
Och det måste väl vara drömmen för finansfolket...

4 kommentarer:

  1. Detta var banne mig det bästa jag läst på länge när det gäller SAAB. Jag tycker att du har helt rätt. Precis så här känns det. Jag tänker skriva om detta så fort jag hinner, med en länk till ditt inlägg. Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Tack, tack. Jag tror ingen köper ett sjunkande skepp utan att ha en ganska bra uppfattning om vad som kan göras.

    SvaraRadera
  3. Hej igen. Nu har jag lagt en länk till ditt inlägg på ABs ledarblogg för jag tycker att det är så bra. Ha det gott.

    SvaraRadera