onsdag 28 oktober 2009

Trögstartat operativsystem

Varför måste jag vara så dj-a morgontrött. Jag behöver minst en timme att starta upp systemen. Jag är som ett sketet VISTA-program som hänger sig om man börjar trycka på knapparna och Sambon är tvärt om. Hon har ett Linux-program som startar toksnabbt i huvudet och börjar snattra om dagsplaneringen och inget går in hos mig innan två koppar kaffe. Sen måste hon repetera under dagen vad hon sade på tidiga morgonen.
Hon far runt ivrigt pratande och jag är vresigt inåtvänd, grubblande och fattar ingenting. Ju mer hon far runt (eller som jag uppfattar det - far runt i 250km/h), ju mer blir det totalhängning av mitt operativsystem. Jag har alltid varit så - ställer filen i skafferiet och kaffefiltren i kylen. Världen är ett helvete, tillvaron är ett helvete, alla är djävliga och botemedlet borde vara att ligga kvar i sängen och sova. Jag omger mig av någon anledning med kvinnor som är morgonpigga. Jag blir grinig och dom blir griniga för att jag blir grinig. Sen går Sambon och lägger sig på blanka eftermiddagen vid 21.00 och jag är jättepigg.

Morsan sa en gång när jag var tonåring:"Enda gången man ser dig är när du ska upp på morgonen och då går det inte att prata med dig. Undantaget är när du är pank och inte kommer någonstans, så du behöver tigga om pengar"

Sådärja, nu har systemet börjat komma igång efter sista kaffekoppen som hunnit kallna. Ikonerna börjar visa sig på skrivbordet i skallen och hjärnan kopplar upp sig mot omvärlden. Nu kan man börja planera dagen och se vad som behöver göras. Solen skiner och det ser ut att bli en fin dag... Dags att börja med pysslet - Sambon har visst åkt till jobbet - när drog hon iväg? Vad sa hon som behövde göras?...

4 kommentarer:

  1. Hahaha .. det låter som omvända världen för här är det precis tvärtom!! Jag är som piggast när Maken däckar .. och då är det som att slå av en strömbrytare medan jag ligger och läser, funderar eller löser Sudoku. På morgonen fungerar jag EXAKT som du .. :-D

    SvaraRadera
  2. Ja och det begränsar ju tiden ihop liksom:-/

    SvaraRadera
  3. Hehe - känner igen det där. Jag är Error 404 - file not found fram till nio/två koppar kaffe ungefär ;-)

    SvaraRadera
  4. Skönt man inte är ensam. Vi kanske ska bilda förening med nål på morgonrockens slag - typ epilektikerns ljus eller nåt.

    SvaraRadera