lördag 20 juni 2009

Skapar Arbetsförmedlingen nya jobb?

Har arbetslösa ungdomar i min närhet och jag begriper inte en sak. Kan någon förklara för mig hur det fungerar? Om det nu bara finns en viss mängd lediga jobb att tillgå - skapar Arbetsförnedringen (förlåt, det skulle vara Arbetsförmedlingen) nya jobb genom att stänga av och driva människor till det orimliga? Söka hur många jobb som helst, samtidigt som man kanske pluggar eller praktiserar med att plocka skräp i skogen?

Blir det fler jobb på detta vis eller är det bara ett sätt för AFs personal att visa sig aktiva? Är det inte bättre att tillåta fler att utbilda sig istället med full ersättning? För om alla söker alla jobb samtidigt så lär det ju inte bli fler som får jobb - eller? Att se till att vi får en slipad egg på världsmarknaden den dan allt vänder, måste väl vara bättre än detta?

Jag vet arbetsgivare som undviker AF därför de blir översköljda av ansökningar som de inte har möjlighet att gå igenom. Där flertalet är ansökningar för att fylla kvoten så att AF blir nöjda. De söker sig till andra vägar och begränsar därmed sina urvalsmöjligheter. Hetsjakten kan väl rent logiskt inte ge fler jobb, eller har jag förstått det fel?

2 kommentarer:

  1. Du har helt rätt.och nu handlar det om vuxna ungdomar som nästan helt går utan pengar och föräldrarna får försörja dom.

    SvaraRadera
  2. Det kan också vara ensamstående vuxna ungdomar med barn...

    SvaraRadera