fredag 21 augusti 2009

Vilken planet sitter Reinfeldt på?

Sitter på tåget på väg till stan. Lika trist varje gång att lämna de där hemma. Ska jobba på Stureplan inatt. Samma märkliga existenser där varje helgnatt. Visseligen många söta tjejer ändå, men resultatet av det är att jag bara längtar hem till Skönheten som jag delar fjärrkontroll med. Hon är hemma och försöker få ihop tillvaron och få en fast tjänst - Jodå herr Reinfeldt, så är det - människor strävar hela tiden efter att få heltidstjänster, men får det inte. Tvärs emot vad du kläckte ur dig i teve, en morgon i veckan som gick. De flesta VILL VERKLIGEN HA HELTIDSJOBB.

Ibland känns det nästan som en kommunistinitierad parodi på högerstyre när ni i regeringen uttalar er. Det är så långt från verkligheten som man kan komma. Men det går tydligen att uttrycka sig hur dumt och verklighetsfrämmande som helst - det straffar sig tydligen inte alls. Man kan vräka ur sig vad som helst utan att någon allvarligare reaktion kommer från svenskarna.
Jag körde en f.d. jugoslav en gång som spydde galla över våra politiker - han tyckte det skjuts för lite i det här landet. Nu tror jag inte han menade allvar - men det ligger lite i det, ändå... Han hade varit med och slagits så han menade nog inte det, inte så drastiskt och våldsamt skulle jag tro och hoppas.
På tal om att skjuta - det verkade som om myndigheterna tagits på sängen när det plötsligt dyker upp f.d. soldater i internationell tjänst som lider av posttraumatisk stress och inte alls har förberett för det.
Vad tror våra styrande? Tror dom att killarna och tjejerna har varit i Bosnien och Afghanistan för att vara lekledare på något dagis - eller?
Jag körde en officer hem från krogen en gång. Han hade blivit blivit beskjuten som observatör i en krigshärd på förmiddagen, flyger hem och träffar en person i privata affärer på kvällen.
På vägen hem i min bil tömmer han sig:
"Hur kan jag sitta och diskutera golf, mat, sport och annat? Allt känns trivialt utom själva livet och de som han sett mista livet. Jag var tvungen att hitta på en ursäkt att komma hem - orkade inte sitta kvar och diskutera."

Jag tror det ligger kvar länge, sådana upplevelser. Skamligt att inte ge maximal hjälp efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar