onsdag 5 augusti 2009

Inte bara siffror, kanske...

Ligger i sängen och svettas med min influensa och funderar. Jag funderar över det här med lönegarantier, pensioner och avgångsvederlag. Jag har letat och googlat för att se några summor, men de är väl dolda. Så om någon kan uppvisa korrekta siffror så är dom varmt välkomna. Jag ser fram emot en korrekt uträkning om någon vet.

Så för enkelhetens skull gjorde jag en schablonberäkning: Jag tog ett halvt basbelopp/mån som en grund för beräkningen av en livslång ersättning efter avslutad tjänst: 24000kr utom för kommuner med ett kvarts basbelopp d.v.s. 12000kr och ministrar 48000kr.. Vi antar att dessa f.d. allmänhetens tjänare lyfter sin ersättning under i snitt 25 år. Det tillkommer och det försvinner i skaran i samma takt, så vi håller oss till 25år. Det är alltså politiker från sjuttiotalet som fortfarande lever.

Det finns 290 kommuner. Vi antar här att i snitt över valperioderna med yrkespolitiker och kommundirektörer så tillkommer 2personer varje år i varje kommun. Det blir då 290x2x25x12000x12=2 088 000 000kr

Det finns 83 statliga verk med generaldirektörer som byts efter tio år Säg 8 avgångar om året, då. Det är då om varje generaldirektör inte klantar sig och får ännu mer: 83x8x25x24000x12=4 780 800 000kr
det finns 18 landsting och låt säga att 2 i snitt lämnar varje år.Det blir 18x2x25x24000x12=259 200 000kr
Det är 22 ministrar som byts ut med jämna mellanrum, låt oss säga att det byts ut 5 om året 5x25x48000x12=72 000 000kr

Totalt blir det då 7 200 000 000 (sjumiljardertvåhundramiljoner)kronor i extra kostnader för pensioner plus att det går politiker och lyfter dubbelt från fyrtioårsåldern.

SLUTSATS: DET ÄR DAGS FÖR EN REDUKTION A' LA CARL XI!!!!!

Sen efter detta, kan vi eventuelltbörja prata förföljelse och terror mot människor som är beroende av Försäkringskassa och A-kassa.

4 kommentarer:

  1. jag har en malande otäck känsla att siffran är högre - jag tror att de får mer än 12.000 jag :-(

    Girigheten och bristen på verklighetsförankring har ingen gräns vare sig hos Makten eller Penningen :-(

    SvaraRadera
  2. Den siffran var avsiktligen räknad lågt för att få den reaktionen:-)

    SvaraRadera
  3. Jag sitter också och räknar som du kanske har sett .. men jag fick lägga av, eftersom risken för stroke blev överhängande!!
    Jag blir VANSINNIG på slöseriet med pengar inom den grupp som nu i ett års tid ska stå och looooova, vara inkännande och IDEALISTISKA!!!

    GRRRR!!! ... andas, andas, andas... puh!!!

    SvaraRadera
  4. Och hela tiden maler i mitt huvud, repliker i Orwells 'Djurfarmen'. När "Skrikhals" säger "Alla ar vi jämlika. men somliga är jämlikare än andra" Eller när grisarna i boningshuset börjar ändra skepnad till att bli människor.

    SvaraRadera