lördag 22 augusti 2009

Politisk astigmatism.

Om man kritiserar sin muslimske granne för att han behandlar sin fru illa så blir man lätt kallad för antimuslim. Bråkar man med sin homosexuelle granne för han låter sin hund skita i porten så är man homofob. Om man kritiserar Israeler för att de stjäl organ från palestinska offer är man antisemit.

Man säger ju att man fokuserar på ett problem när man riktar hela uppmärksamheten på en företeelse. Men om man försöker grumla fokus och flytta denna någon annanstans vad kallas det då? Föreslår att vi börjar kalla det politisk astigmatism...

2 kommentarer:

  1. Det är roligt när någon annan tänker exakt samma tankar som man själv!! ;-D
    Skillnaden är den att du fick ihop ett bra inlägg medan jag fegade ur ... ;-)

    Jag har inte skrivit så många kommentarer på sista tiden, men jag läser allt du skriver. Jag upplever det som om det är dålig stämning på AB blogg just nu, mycket obehagliga kommentarer, troll och flamebaits. Jag både vill och inte vill lägga ner bloggen och vacklar hit och dit .. det känns lite deprimerande!!

    Hur tycker du att det fungerar på blogspot?? Vad är bättre och vad är sämre????

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är lite för stort här, egentligen. Den dåliga stämningen på AB kan nog skyllas på sommar och uteliv. Fast - jag skriver på altanen när jag är hemma. Jag läser ditt också - lägg inte ner . Det blir ny skärpa när höstrusket kommer!

    SvaraRadera