tisdag 7 juli 2009

Hur kan man drömma så?

Jag kommer sällan ihåg vad jag drömmer. Jag brukar slockna innan huvudet når kudden i en dvalliknande sömn och behöver en startsträcka på 1-2timmar innan jag är igång på morgonen. Har ingen aning om vad jag drömt, men ibland så ligger drömmen kvar i medvetandet och man undrar hur hjärnan kommer på så konstiga händelser - kan någon förklara? Ibland kan det vara något man nyligen upplevt eller sett på film, eller så är det ibland något helt främmande - som inatt:

Man drömmer i symboler, sade någon. Men vad är då detta?

Någon hade placerat en armborst i händerna på mig och jag fick plötsligt syn på en massa vilda djur på en bergsida på väldigt långt håll. Jag valde ut det största djuret - ett enormt vildsvin. Jag siktade, i tron att det var för långt bort och fyrade av stålpilen som till min förvåning träffade i huvudet på vildsvinet. Jag fick ångest för att jag bara hade skadat djuret i käken i min enfald och förberedde mig på att förfölja vildsvinet under bannor från omgivningen. Det var så långt borta på höjden så det skulle bli svårt, tänkte jag. Det var svårt att se djuret på håll och hur pilen satt.
Personen vid min sida (var känd kompis till mig - tror att det är en gammal kompis som är hög bankdirektör och jagar flitigt med gevär. Har inte sett honom på flera år) säger då till mig "-Nejdå, vildsvinet stöp och är livlöst. Och när vi kom fram till det så var det dött. Pilen hade träffat i käken men sen gått upp i hjärnan. Alla förundrades, inklusive jag själv, hur jag kunde träffa på det avståndet, när jag aldrig testat ett armborst förut, eller jagat heller för den delen.

Jag har aldrig jagat eller hållit i ett armborst någon gång, eller nyligen läst eller sett något liknande - hur kan det komma sig????

3 kommentarer:

  1. Det HÄR tror jag är en BRA dröm!! Dåliga förutsättningar .. men en träffsäker vinst!! Kan det bli bättre???

    Fast ibland är drömtydning tvärtom .. drömmer man om stooora penningvinster blir man totalt ruinerad och föder man barn i sömnen så dör man knall om fall!!!

    Så det kanske är mer komplicerat än det ser ut?? *lägger pannan i djupa veck o tänker*

    SvaraRadera
  2. Du kanske var en Wilhelm Tell-liknande figur i ett tidigare liv och i drömmen var du tillbaks där och rotade,hehe.
    Kao
    http://blogg.aftonbladet.se/kao

    SvaraRadera
  3. Anybody tror att det är framtid och anonym tror det är i tidigare liv...

    SvaraRadera