lördag 30 maj 2009

Nere i stan igen...

Alltså, jag vet inte längre vad jag skall äta och dricka. Jag håller på att bli asket, renlevnadsmänniska, nykterhetsivrare, motionsfanatiker och hela kittet. Nä, jag har inte slagit mig utan det blir bara så. Jag har inte ens tänkt i banorna av plötsligt ändrade levnadsvanor.

Så här är det:
Snart kommer semestern och badstränderna. Sambon tittar snett på min chaufförskula och byxorna sitter illa. Jag har motionerat bort en sådan tidigare och nu är det dags igen - en omfördelning av tjänstevikten uppåt på min torso alltså. Tröjan sitter åt i nederkant istället för runt axlarna och överarmarna. Bättre topptung än låg viktfördelning i detta fall, laststyrmän brukar ju föredra låg tyngdpunkt på fartyg och flyg. Men inte i detta fall. Synpunkter på hälsorisk och utseende levereras från omgivningen. Okej - lite fåfäng får man väl ändå vara. Har ändå inget att göra förrän sena natten, så ut och jogga, lyfta lite hantlar och bli vältrimmad.

Sen gick sambon och föreslog att vi skulle köpa "Den hemlige kocken" av Lars-Eric Nilsson som handlar om matfusket och vad det vi tror oss plocka från hyllorna i snabbköpet egentligen är. Om alla dessa E:n i innehållsförteckningarna och att pressad skinka inte överhuvudtaget varit i närheten av en grisrumpa utan är i bästa fall, pressat slakteriavfall med påklistrad fettkant, marmelad som är manipulerad rutten frukt om den ens har varit i närheten av frukt, vaniljglass som är ett sammelsurium av kemikalier, bröd som knappt inehåller några spannmålsbaserade ingredienser. Kommer inte ihåg vad som innehöll manipulerad koskit, men något var det. Funderade ett tag på om det var risk för explosion. Jag menar om vi nu också stoppar i oss nitriter och nitrater plus mycket annat så bör det väl så småningom bli en exposionsrisk? Undra på att man känner sig uppkörd ibland.

Nu har vi köpt fem ex så att våra snabbmatsätande läskindränkta ungdomar också får sig ett en tankeställare. Vetefan vad man ska stoppa i sig till lunch - blir väl nåt ekologiskt äpple eller nåt.

Sen har jag tillbringat några timmar i tjänsten på Stureplan i natt. Tänk att lönefredagar är alltid värst. Folk inser inte att de är trötta efter jobbet och de klarar inte spriten i några mängder. Poliserna sprang för glatta livet från det ena stället till det andra och hindrade Stockholms befolkning från att slå ihjäl varandra. En intressant studie i mänsklig förnedring är det om man själv är spik nykter. Det blir en beteendevetenskaplig uppsats av att skriva en rapport om den gångna natten.

Tänker på den medelålders tjejen som tillsynes av klädseln var av någon välbärgad art och antagligen chefsperson som togs ned på marken av polis. Vet inte, men jag kan tänka mig händelseförloppet: Damen ansågs för onykter för etablissemangets vakter och ansåg sig respektlöst behandlad- bråk - polisingripande med nedbrytning på trottoaren med arrestering som följd. Den polisrapporten, med våldsamt motstånd mot polis, missfirmelse av tjänsteman, våld mot polis är nog en dålig huvudkudde att bota baksmällan på. Det är synd om människorna, sa Strindberg. Men det avhåller en från att bli för full - blir man det, så har man nog sånt här på näthinnan i alla fall.

Så på den vägen är det...

Nu ska jag ut och springa i skogen och köpa kravodlat äpple sen...

7 kommentarer:

  1. Inte bara är det rena rävgiftet de säljer - DYRT är det också.

    REN mat åt folket!

    SvaraRadera
  2. Satt och funderade på det - ändå om maten blir dubbelt så dyr kanske man klarar sig på hälften av mängden för att få rätt mängd näring om den är riktig. Intressant tanke - eller hur?

    SvaraRadera
  3. Du har rätt, nåt är det. Kanske våren och försommaren. Men jag fortsätter leva mitt normala, ohälsosamma liv.

    SvaraRadera
  4. Gör det - det går väl över hos mig också så småningom...

    SvaraRadera
  5. Att lära sig äta rätt och vända på mathållningen är ett h***ete!! Gamla dåliga vanor sitter som betong!!

    Det tog oss flera år innan det mesta flöt gnisselfritt men nu VET jag vad vi äter in i minsta detalj. ALLT kött är vilt och köpt direkt över disk hos en slaktare, alla grönsaker och mejerivaror är ekologiska och krav (så långt man kan lita på leverantören :-p) osv osv osv .. Mängden sk*t är i alla fall reducerad till minimum!!
    Jag känner mig DUKTIG och mår BRA!!! :-)

    SvaraRadera
  6. Jag är övertygad om att mycket av sjukdomar och allergier försvinner om vi får bort matfusket. Men bara vilt - jagar du och gubben?

    SvaraRadera
  7. Nej då .. men vi har tur och känner folk som gör det och så har vi en ovärderlig affär som säljer vilt och hemslaktade eko-uppfödda djur .. bla struts och kalkon.

    SvaraRadera