onsdag 27 maj 2009

Underbara kvinna

Jag tänker ibland på män som har behov av att utöva makt över dom kvinnor dom är ihop med (älskar?). Jag kan inte förstå hur utbytet med dem ser ut - eller är det ett utbyte eller ett tagande? Jag vet inte...

Jag har sett män som, för att hitta den underdåniga kvinnan, sökt sig till andra länder. Jag har läst om dom som har behov att styra och kontrollera med våld. OM jag hade en kvinna som alltid sa ja och inte opponerade sig utan vek sig i allt - ja, då skulle jag hela tiden gå och oroa mig för att hon inte mådde bra och hade något utbyte av relationen - hemska tanke... Mitt utbyte skulle bli begränsat och fattigt.

För, förutsättningen för att jag mår bra är att hon ger mig ett mentalt motstånd - ett bollplank eller ett filter för mina idéer och handlingar. Att hon självständigt tänker och säger emot gör att jag mår bättre och blir vitalare, tror jag. Att hon är självständig och ordnar sitt liv som HON vill, gör henne ännu mer attraktiv och spännande. Att hon vill vara med och bestämma, ställa krav och utmana mig får mig att känna mig hel och stark. Båda uppmuntrar och kritiserar varandra hela tiden i förtroende för bägges bästa.

Nu har jag en sån kvinna som jag älskar. Grejen är också att vi oftast tänkte otroligt lika och samtidigt redan från första dagen och gör saker samtidigt hela tiden. Vi delar på sysslorna med hänsyn till den andres tillgängliga tid utan några krav, för vi vet att vi båda kämpar och strävar åt samma håll, bokstavligen sida vid sida. Visst, hon har saker hon får bestämma mest om och jag har mina saker som jag är bäst på och får styra över.

ÄR INTE DETTA KÄRLEK SÅ SÄG!!!????

3 kommentarer:

  1. Det är inte bara kärlek utan också ett RIKTIGT bra förhållande :-)

    Hälsar Islandsmamman som inte minns sin URL..
    ;-)

    SvaraRadera
  2. Har man det så behöver man aldrig vara ensam eller rädd!! *kram till er båda*

    SvaraRadera