fredag 2 oktober 2009

PPM-riket

Det var en gång ett litet land där det bodde en kung med sina undersåtar. Den här kungen var väldigt intresserad av travhästar och hade flera stycken. En dag kom han på en lysande idé:
ALLA är ju intresserade av travhästar så jag låter alla undersåtar spela på travet med sina pengar som de tjänar ihop för äldre dar.
Så han kungjorde att alla pengar som de sparat ihop, måste de spela på travet med. "Ni får spela på vilka hästar ni vill - det kallas för valfrihet, förstår ni", sade han högt och bestämt.

Nu föll det sig så att inte alla var riktigt intresserade av trav, eller kanske spelade på fel hästar. Så det blev inte riktigt som han hade trott.
" Ni måste vara intresserade av trav, annars får ni ju inga pengar kvar när ni blir gamla. Nu måste vi göra om det hela eftersom ni inte klarar av det här. Jag måste välja hästar åt er, istället.

"Måste vi spela på travet ?" undrade en del som genast tystades ned. Vi har ju en himla massa annat att göra också. Vi måste ju plöja dina åkrar och mjölka dina kor.
"Skyll er själva, det är ni som väljer", sade kungen.

Så de som levde lyckliga som gamla, var de som var intresserade av trav och dessutom hade turen att välja rätt häst.

2 kommentarer:

  1. Jag vill faen inte spela på trav! Men de tvingade på mig en gammal kuse!
    Bra saga! Bra humör. Rätt sving!

    Hälsningar Silverstare

    SvaraRadera
  2. Precis som mitt dopade ök som lär dö innan det ger utdelning...

    SvaraRadera