lördag 31 juli 2010

SJ, SJ, gamle vän...

Jag har åkt en del tåg på sistone. Mest beroende på att jag skulle hämta en bil. Jag har svårt att köra två bilar samtidigt, men jag ska jobba mer på att lära mig det, efter det här. Bilen var inte klar när jag hämtade den i onsdags - alltså åkte jag tåg tillbaka hem.
Det var sisådär en 28 grader ute och i vagnen saknades ventilationen fullständigt. Inga fönster att öppna och vagnen var mer än full med passagerare. Så var det i TRE TIMMAR. Svettigt, instängt och tröttande.
Igår fredag, skulle jag åka för ett nytt försök att hämta en bil. Signalfel sa dom... 40km/tim och en halvtimme sen till ett anslutande tåg. Färd med buss till nästa tåganslutning som också missades - väntan i en och en halv timme på nästa.

Åkte sedan vidare och var alldeles strax framme - ett par hundra meter från slutdestinatinen kolapsade loket och vi blev stående på spåret utan ventilation och möjlighet att gå sista biten. Ytterligare en halvtimme sen efter en omstart av loket.

Total försening två och en halv timme. Åka tåg är inte längre en resa - det har blivit en expedition. Ola Skinnarmo skulle möjligen uppskattat strapatserna men inte jag. Dessutom väntade två personer på mig för att få åka hen med flyg till andra länder.

Lite ekonomi har jag väl lärt mig. En av reglerna är väl att om man nu upplever att underhåll och bristen på tillförlitlighet börjar bli dyrare än räntor och amorteringar för nyanskaffning - då byter man. Det gör man väl även i hushållet om bilen börjar bli för gammal, eller hur? Dessutom för större system finns det formler och kurvor som ger en ganska god precision när det gäller förväntad livslängd. De kallas för "badkarskurvor" efter sin form och används allmänt för att beräkna ett systems livslängd. Användbart för att lägga systemens kostnader för materielen på kundernas priser.

Det här måste Banverket och SJ ha missat någonstans, det är lätt att uppleva att bristerna har blivit så stora att dess kostnader har passerat kostnaderna för nyanskaffning - det verkar bara klantigt och amatörmässigt alltihop. Sen ska man försöka konkurrera med vägtrafiken, hur det nu ska gå till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar