onsdag 27 januari 2010

The sailing ship effect

Bokmalen beklagade sig över sin bil som bara krånglade och jag kom att tänka på det när jag satt och diskuterade bilar med en klimatexpert igår. Vi kom in på ett uttryck bland ekonomer som kallas "The sailing ship effect". Det är att när en föråldrad teknologi närmar sig sitt slut, lägger man ned ofantligt mycket pengar och möda på att utveckla denna vidare, så att den motsvarar den nya tidens krav. Detta för att den ska kunna leva vidare i konkurrens med ny teknologi som kan ersätta. När segelfartygen började få konkurrens med ångfartygen, utvecklade man allt snabbare, smidigare, större segelfartyg, gärna i stål. Men det blir dyrbart och konstlat - en slags konstgjord andning på en döende teknologi.

Nu tänker jag på förbränningsmotorn som sitter i alla bilar idag och principen är den samma som när Nikolaus Otto och Rudolf Diesel utvecklade den på artonhundratalet . Vad det hela rör sig om är att man ska kontrollera en förbränning på max 0, 01 - 0, 02 sekunder, så att denna blir förlustfri och inte släpper ut oförbrända rester från förbränningsrummet. För att klara detta, pular man idag in en otrolig mängd finmekanik och elektronik i bilarna för ökad effektivitet och miljökrav. Som gammal komponentexpert inom elektroniken, vet jag att miljön i en bils motorrum är det absolut värsta tänkbara helvete för en liten elektronikkomponents liv. Det vibrerar, skakar och hoppar, blir varmt och kallt, det blir fuktigt och torrt om vartannat. Det är klart att de dör så småningom. Och under huven sker många hundra gånger mer funktioner och processer än vad som var i Apollo-projektet som tog gubbar till månen på sextiotalet.

Men fortfarande begränsar förbränningsmotorns princip, verkningsgrad och val av klimatvänligt bränsle.

Men fordonsindustrin har inte velat anpassa sig. Man kör på i gamla hjulspår. Allt nytt som har tagits fram har bromsats så att utvecklingen inte kan hota förbränningsmotorn. Så de nya "ångfartygen" har faktiskt inte givits en chans att konkurrera, när det gäller bilindustrin. Hoppas kanske lite att Spyker/SAAB kan vara en ljusning...

8 kommentarer:

  1. Vilket klokt inlägg du skrivit. Jag är lite seg i huvudet i dag så jag fick läsa det flera ggr:-)

    Att försöka anpassa och "knö" på det gamla så att det skall bli det "nya" är oftast väldigt kostsamt och inte speciellt kreativt. Det begränsar en istället. Nej, tänk nytt och ta vara på det som var bra i det gamla, så tänker jag. Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Håhåjaja .. nu har jag iaf en blogg .. http://anybodys-place.blogspot.com .. och kan göra en länk .. MEN .. hur fasiken får jag in min blogglista med bloggar jag följer på sidan??? Jag har lagt till din blogg men den syns bara på inställningar?? Och VAR skriver jag in min kod från Bloggportalen???

    Livet är fyllt av svarta hål och ogenomträngliga murar ...... grrrrrrrrr

    SvaraRadera
  3. Till Bokmalen:
    ibland är det väl så att det finns ett misstroende mot teknologer och att man från humanismens sida gärna förringar betydelsen av teknisk utveckling och ser bara farorna.
    Jag tror att det är ett efterkrigsfenomen. När Einstein och Fermi forskade fram och kunde beräkna den utnyttjbara energin i atomkärnan, såg de bara till en början en möjlig energikälla. Det var senare efter Manhattanprojektet med atombomben, som Frank Oppenheimer som ledde projektet, insåg farorna.
    Men samtidigt skulle modern teknologi inom data, tele och tågkommunikationer vara omöjlig utan källor av partikelstrålning som används för behandling av halvledarkisel. Källorna är kärnreaktorer, bl.a. i den i Studsvik. Ingen kan väl förringa nyttan av denna utveckling, ändå. Stenyxan är bra för att urholka trädstammar till kanoter, men det går också att sätta den i nästans skalle...

    SvaraRadera
  4. Fanfarer och jubelrop!!! Jag är ett GENI!!!! Jag har en EGEN BLOGGLISTA!!! :-D

    SvaraRadera
  5. Men .. ansluta till Bloggportalen verkar vara omöjligt???? Jag har registrerat bloggen och gjort en html-gadget med samma kod som den jag hade på AB-blogg men med mitt nya id-nr .. det kändes smart men gav inte mycket resultat???????? Men vad jag vill minnas så tog det en evig tid innan allt kopplade ihop sig??????

    Har DU något intelligent att komma med .. SNÄLLA!!!!!!

    SvaraRadera
  6. Du kan spara de intelligenta kommentarerna ... jag fixade det ..IGEN!!

    Fasiken .. det är nog dags att skicka in en ansökan till Mensa!! ;-)))

    SvaraRadera
  7. Hihi, du kan snart hacka dig in på FRA eller nåt...

    SvaraRadera